חיי משפחה בעיר קטנה - סקאלאט

כשנולדתי, הורי נתנו לי את השמות "תהילה-לאה", בבית קראו לי "טינצ'ה" והיום שמי "טוניה וינטר". נולדתי בעיירה סקאלאט Skalat, שבאזור טרנופול (כיום באוקראינה), ב-25 בספטמבר שנת 1925. הורי, ברל קצ'ור (Kaczor ) וגולדה (לבית בלייך מהעיירה גז'מאלוב). לאבי ברל היו אחים רבים שני אחים ושתי אחיות, שאותם אני זוכרת, הם : אברום, איציק, חייצה וגיטל. לאמי גולדה היה אח אחד – הֵנוך(חנוך).בית המשפחה היה בית נורמלי : 2 חדרים ומטבח. בבית זה גרו ההורים וחמשת ילדיהם: הבכור, יעקב חיים, אחריו נולדתי אני, טינצ'ה, מוישל'ה נולד שלישי, לייבל'ה הרביעי, והלל, איליק, הצעיר ביותר. המשפחה התגוררה ברחוב פילסוצקי 36 . בית נמוך, שהיה מחובר לדירות נוספות.לידנו גרו השכנים, משפחת טננבאום ומשפחת לינשיץ'. משפחת לינשיץ' גרה בבית הגבוה והגדול יותר, הייתה להם חנות. הבית שלנו, היה בית דתי. שבת זה שבת וחג זה חג. אבא היה הולך להתפלל כל בוקר בבית כנסת קטן, קרוב לבית. בסקאלאט היה בית כנסת גדול, חדש ויפה. אימא התפללה שם, בחגים. מבנה בית הכנסת היה גדול ומרשים. בית הספר, ברחוב פּיינסְקָה,היה במרחק הליכה מן הבית שלנו. מבנה בית הספר המרשים עומד עד היום. כשהיינו בביקור שורשים בסקאלאט, הלכתי לראות את בית הספר. בבית הספר ביקרתי מגיל 7 (משנת 1932ועד 1940). כשהרוסים נכנסו, בשנת 1939, המשכתי ללכת לבית-הספר, שם למדתי גם רוסית.כאשר הגרמנים נכנסו לסקאלאט, בשנת 1941, הופסקו לימודי באופן סופי. אז הייתי בת 15. בבית הספר היו לי חברות. כמובן, רוב החברים והחברות נספו בשואה. בודדים נותרו לאחר המלחמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה